Home » , » Logistik

Logistik


Jag gillar ordet. Bara så där.
Inser att jag faktiskt också gillar ordets innebörd.
Logistik handlar i mångt och mycket om att förbättra en verksamhets lönsamhet. 
Precis som med det mesta i mitt liv har jag lärt mig den långa vägen, genom egna (ibland dyrköpta) erfarenheter.

Jag förundras över webshoppar som erbjuder fri frakt. Då menar jag inte de stora, de har en enorm omsättning och tjänar in sina fraktkostnader genom merförsäljning. De erbjuder sällan fri frakt dock enbart som kampanjerbjudande. Nej, jag tänker på de mindre, ofta inte särskilt etablerade, webbutikerna. Fraktkostnaderna var definitivt en av russinnets största utgiftsposter.
Jag insåg efter ett tag att det var värt att jämföra priser och att se över eventuella samarbetspartners för att få till bra avtal. Jag provade på ett par olika frakt- och budfirmor innan jag hamnade rätt.

Idag skickar jag inga varor men måste ibland leverera saker snabbt och smidigt. Igår till exempel, mitt i besöket hos frissan inser jag att jag inte fått med mig alla papper som skulle med till redovisningsbyrån.
Hem och plocka ihop det sista med andan i halsen och så beställa ett bud.
Från tull till tull inom 60 minuter i innerstadsrusningen är det inte alla budföretag som klarar med så kort varsel.
Med tanke på hur mycket bensin vår bil drar, tullavgifterna, parkeringsavgifter och förlorad arbetstid om jag skulle kört dit själv är det helt klart lönsamt att anlita ett budföretag.
Kram
Matilda

Blog Archive

Popular Posts

Powered by Blogger.